20150418 Dubbelconcert met Radujsja Almelo 0101KLANKRIJK EN PERFECT KORENCONCERT IN RUSSISCHE SFEREN

Oppervlakkig  gezien zou dit concert een behoorlijke tegenstelling zijn wat de samenstelling van de koren betreft. Het grote Eibergs Mannenkoor en het kleine Overijssels Russisch Vrouwenkoor Radujsja. Muzikaal gezien waren er vele overeenkomsten bij dit fraaie concert. Beide koren beschikken over prachtig stemmenmateriaal en de koorbalans is zeer goed. Er werd doorzichtig en transparant gemusiceerd en de muzikale lijnen waren goed volgbaar. Het Russisch vrouwenkoor zingt het gehele repertoire a capella maar het mannenkoor liet horen deze uitvoeringstechniek ook voortreffelijk te beheersen. Het mannenkoor zong de Russische teksten uit het kerkelijk en wereldlijk repertoire duidelijk en beheerst. De recitatieven liepen gelijk op. Een voordeel voor dit koor is ook dat het beschikt over een goed klinkende hoge mannengroep.

Zo kreeg het “ Duh Tvoy Blagiy “ een krachtige inzet en perfecte thema overnamen. Bij het Wolgalied kreeg elk couplet een eigen interpretatie met een subtiele afsluiting in het hoge register. De perfect leidende en enthousiasmerende  dirigent Wim Reussink gaf extra kleur met de melodica en later met een tamboerijn in het nummer “ A round of three country dances “. Het zangersplezier straalt er bij dit mannenkoor af. Pianist Jeroen Twisk begeleidde adequaat en liet de arrangementen vooral bij “ Sometimes I feel” en “ You are so beautiful” stromen

Het vrouwenkoor Radujsjazong zong loepzuiver vanuit een intense zanghouding en zeldzame koorbalans. Dirigente Adelya Malikov slaat niet “plat” de maat maar vormt de koorprestaties vanuit vloeiende bewegingen tot klankjuweeltjes. Er wordt gepresteerd vanuit intense  hoge aandacht. Daardoor zijn de inzetten “spatgelijk”en de afsluitingen weldadige koorklanken die door de ruimte van de kerk glijden. Het koor zingt naar elkaar toe bijna in een gesloten kring en daardoor ontstaat er wel een afstand naar het publiek . Een bredere opstelling naar de luisteraars zou gewenst zijn. Het stemmenmateriaal van het vrouwenkoor werd schitterend weerspiegeld in het “ Da molchit” van Tsesnokov. Beginnend in lage ligging naar de hoge “engelenstemmen”.

Ook bij de “legende” van Tchaikovsky weerklonk dezelfde kwaliteit. Vanuit de lage mystieke zetting werd heel vertellend gemusiceerd .Met een prachtige herhaling werd een intieme muzikale sfeer gebouwd. Het gezamenlijke optreden van beide koren was door de keuze van de stukken toch niet zo geschikt. Bortnianski heeft zeer geschikte koraalzettingen geschreven en het Benedictus van Jenkins zou  ook een goede keuze geweest zijn. Dit koorconcert was een muzikaal toonbeeld van perfecte koorzang.

Jos Keijzer

Muziek en Co vocaal

Klik hier voor de foto's in ons fotoalbum